کد مطلب:30735 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

نقد این سخن











الف: براستی اگر منصفانه قضاوت كنیم می توانیم بپذیریم كه عایشه ام المؤمنین بخاطر شك و شبهه ای كه در مسأله داشت دست به این اقدام زد؟! زیرا عایشه سالین دراز در كنار رسول خدا (ص) و در خانه او و به عنوان همسر او زندگی كرده است و با فرهنگ و مفاهیم دینی كاملا آشنا بوده است تا جایی كه عده ای او را در فقه و شعر و پزشكی یگانه عصر خود پنداشتند؟![1] و عمر رضا كحاله 120 صفحه از كتاب خود را به اختصاص داده است[2] او گذشته از آنكه با دین آشنا بود امام علی (ع) را هم خوب می شناخت زیرا نسبت خانوادگی امام علی (ع) با پیامبر (ص) و موقعیت امام علی (ع) نزد پیامبر (ص) ایجاب می كرد كه او امام علی (ع) را خوب بشناسد بنابراین با توجه به شناختی كه ما از عایشه داریم نمی توان پذیرفت كه او مساءله را نمی دانست.

ب: خود اسكافی در همین كتاب موضع گیری بعضی از اصحابه را به نقد می كشد و می گوید شما كه حدیث علی مع الحق و الحق مع علی (ع) را از پیامبر شنیده بودید چگونه قابل قبول است كه بگوییم نمی دانستید؟ (حال باید به اسكافی گفت از شما چگونه قابل قبول است كه بگویید نمی دانستند و شبهه داشتند؟!)

ج: چگونه می توان پذیرفت كه این گروه و الگو بودن آنان برای دیگران كه با همین توجیه نیز عده زیادی در این نبردها شركت می كردند ما نمی توانیم نقش آنان را در گمراه كردن مردم و تضعیف حكومت دینی نادیده بگیریم و آنان را تبرئه كنیم.









    1. الاسیعات، به نقل از زندگی علی (ع) از زبان علی.
    2. اعدام النساء عمر رضا كحاله.